Vrije training;


Vrijdag 25 maart ging het GEMA | R2 Project Racingteam op weg naar Assen om in de middag een aantal vrije trainingen af te werken, de temperatuur waren slecht het regende en de baan zelf was zeker niet optimaal, er lag veel modder op diverse stukken van de track waardoor al veel valpartijen waren geweest, met de wetenschap dat het op zaterdag droog zou zijn tijdens de race en de goede voorbereiding in Spanje, heb ik op dat moment besloten om geen verdere risico's te nemen en de vrije trainingen aan mij voorbij te laten gaan.

zeker niet ideaal maar ik denk een wijs besluit gezien de vele schade die meerdere rijders op hadden gelopen. wat wel lastig was en waarom ik eigenlijk wel graag de baan op wilde gaan was dat wij de langzame Ruskenhoek moesten gaan rijden, deze bocht had ik het laatst denk ik voor 5 jaar terug gereden en dit was dus volledig onbekend terrein, enige troost was dat ik niet de enige zou zijn die niet zou rijden, dus het probleem gold voor meerdere rijders.

 
Raceday

De kwalificatie:
 

De voorspellingen waren niet geweldig voor de ochtend en bij de eerste kwalificatie was het half nat en was het lastig om een bandenkeuze te maken, uiteindelijk hebben we op het laatste moment nog regenbanden gestoken en ben ik de baan opgegaan, een goede tijd neerzetten was niet echt mogelijk, maar de baan verkennen met de langzame Ruskenhoek wel. en dit was zeker prettig voor de 2e kwalificatie. daar waar we normaal met 260 op de teller de snelle Ruskenhoek indoken was het nu even wennen om zo'n 50 meter door te moeten rijden en dan in een langzame knik de motor rechtsom te gooien. erg Jammer dat de snelheid eruit is gehaald en of het nu veilig is? mijn inziens niet. T bone acties zullen in de toekomst gaan volgen maar goed, het is zo als het is en we moeten nu eenmaal zo rijden en het bied een extra mogelijkheid om iemand te passeren. Na 3 ronden gereden te hebben op een nagenoeg droge baan besloot ik om eer naar binnen te duiken en mij te richten op de 2e kwalificatie, resultaat was niet slecht, ik stond op dat moment op P15.

De 2e kwalificatie kon geheel droog verreden worden, wel was het koud en de grip was niet echt super. Dit was eigenlijk voor het gevoel de werkelijk start van het seizoen, het was in de eerste ronden dan ook wel erg zoeken naar de rijlijnen, gas en rempunten met daarbij ook de Langzame Ruskenhoek waar echt bij een ieder op de baan goed te zien was dat we nog niet exact wisten wat we er mee aan moesten, later en harder remmen dat was wel duidelijk t.o.v. de oude snelle Ruskenhoek. Na een aantal ronden kon ik gebruik maken van een andere rijder als mikpunt, ronde na ronde ging het tempo verder omhoog, na het passeren van deze rijders kon ik in een geheel vrije ronde een 11e tijd kon klokken en sloot daarna aan bij twee rijders en na het passeren van deze 2 rijders kon in nog 1 ronde vrij rijden waarbij de 9e tijd werd geklokt, in combinatie met de Twincup waar we mee samen rijden hield het uiteindelijk in dat ik de 11e  startplek had weten te bemachtigen, Op zich dik tevreden gezien de hogere klasse waar ik dit jaar in rijd en de doelstelling die we ons gesteld hadden voor deze eerste race, top 15 was doel en met P11 zat dit er zeker in.

De race:


Met de 11e startplek op de startgrid ging het seizoen van start. In de eerste ronde was het direct duidelijk dat dit een enorm competitieve klasse is. Tijdens de gevechten die direct vanaf start waren losgebarsten verloor ik in eerste instantie een aantal plaatsen en na 2 ronden begon ik pas mijn eigen ritme te vinden, uiteindelijk hebben we met een grote groep om plek 15 gestreden en ronde voor ronde waren er wisselingen van positie.

Naarmate de wedstrijd vorderde, schoof het veld weer verder in elkaar en na 7 ronden kwam ik in gevecht om de 13e positie, vanaf de 14e positie probeerde ik op de veenslang mijn voorganger te passeren door hem uit te remmen bij de langzame Ruskenhoek, echter daarop aanrijdend met ruim 270km op de teller kwamen we hard met elkaar in aanraking terwijl wij nagenoeg zei aan zei reden, remde mijn voorganger en kwam plots naar links wat hij de ronden ervoor niet deed waarbij de sturen elkaar raakten, gelukkig bleven wij er allebeide op zitten en konden we de race vervolgen, ik was hem wel voorbij, enig probleem was wel dat mijn rechter stuurhelft naar binnen was verbogen en de breakgard krom stond. Het insturen naar rechts en het gas geven werd daardoor wel bemoeilijkt maar ik kon verder, met nog 3 ronden te gaan kwam ik los van mijn achtervolger en ging ik op jacht naar plaats 12, in de laatste ronde kon ik nog wel aansluiting krijgen maar passeren was net niet meer mogelijk.

Met uiteindelijk de 13e plaats kon ik tevreden terugkijken op een geslaagde 1e race in de Procup waarin wel duidelijk is geworden dat dit echt wel andere koek is, maar wel echt super gaaf!!! Er is nog veel werk aan de winkel en ik heb al weer het nodige geleerd !! op naar de volgende race op 23 april op het TT circuit van Assen.

Een filmverslag van deze wedstrijd #5 Edwin Roskam / #74 Rob van IJzendoorn is via onderstaande link te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=X3o9_HwdRN0