rracing@live.nlfacebook


4e race OWC NK Procup 1000, 11-06-2016 TT Circuit Assen

Nieuwe test en vrije training:


Op donderdag 9 juni gingen we voor de verandering dit maal niet met het gehele GEMA | R2 Project Racingteam richting Assen maar een deel hiervan, ikzelf en Arend zijn een dag eerder in de middag richting Assen vertrokken ivm een extra nieuwe test af te werken die deze middag gehouden zou worden, Ik had een verzoek bij de organisatie ingediend of er een mogelijkheid tot proefstarts zou zijn, uiteindelijk is er door de organisatie besloten een sessie hiervoor in te lassen op de donderdag, einde van de middag, voor deze sessie heb ik een vrije training gereden om het gevoel weer op te pakken en de motor te checken. Einde dag zoals gezegd hebben we met 9 rijders een proefstartsessie afgewerkt, tijdens deze test kon ik eindelijk eens gebruik maken van de launch control, op zich even erg vreemd, gewoon vol gas geven en de koppeling op laten komen zodra de lampen uit gaan, de motor wordt dan elektronisch op toeren gehouden. de eerste 2 starts waren erg wennen, je wordt wel afgeschoten vanaf je startplek, wat ik nog wel beter onder controle moet krijgen is de koppeling met de launch control, de ene naar de andere Wheelie kwam bij elke starts naar voren, hier is dus nog flink wat verbetering te behalen , echter de test op zichzelf was een succes en hopelijk bestaat de mogelijkheid verder in de toekomst om nog een keer deze testen uit te voeren, dit wordt momenteel door de organisatie bekeken.
 

 

Op de vrijdag werden de vrije trainingen afgewerkt, tijdens deze trainingen hebben we getracht qua tijden de wedstrijdtijden te benaderen, dit lukte redelijk. Verder hebben we ons gefocust om de rijlijnen aan te passen voornamelijk het deel Veenslang insturen Ruskenhoek en Stekkenwal hebben we getracht andere rijlijnen aan te houden, dit koste in het begin redelijk veel moeite maar uiteindelijk ging dit een stuk beter, Het was even geen opbouwende lijn richting de zaterdag maar wel een vrije training die verder progressie zou moeten opleveren voor de race.Op de vrijdag werden de vrije trainingen afgewerkt, tijdens deze trainingen hebben we getracht qua tijden de wedstrijdtijden te benaderen, dit lukte redelijk. Verder hebben we ons gefocust om de rijlijnen aan te passen voornamelijk het deel Veenslang insturen Ruskenhoek en Stekkenwal hebben we getracht andere rijlijnen aan te houden, dit koste in het begin redelijk veel moeite maar uiteindelijk ging dit een stuk beter, Het was even geen opbouwende lijn richting de zaterdag maar wel een vrije training die verder progressie zou moeten opleveren voor de race.

 

Raceday

De kwalificatie:

De weersvoorspellingen waren nu eindelijk eens goed, dat was al een lekker gevoel, het zonnetje kwam er nog niet door maar het was wel droog.
Q1, tijdens de inloopronde gelijk geprobeerd om vrije ruimte te creëren om gelijk de eerste ronde een strakke tijd en voornamelijk een goed ritme vinden. Dit plan slaagde redelijk en met een 51er stond ik er gelijk redelijk bij. Na de eerste vrije ronde kwam ik echter direct weer in veel verkeer waardoor het doorzetten geen zin had, deze ronde heb ik uiteindelijk opgeofferd om daarna nog meer ruimte te krijgen. De derde ronde kon ik wederom aanzetten en direct weer een 51er produceren en de ronde erna kon ik er echt even voor gaan zitten. De gehele ronde verliep super tot de GT, ik probeerde hier iets later te remmen als normaal, om een nog snellere ronde te rijden, waardoor ik net iets te ver doorschoot en de ideale lijn miste, uiteindelijk kwam ik toch met een PR ? 1.50,466 over de meet. De ronden erna kwam ik wel weer direct in verkeer terecht en heb uiteindelijk de kwalificatie verder doorgereden om race gerelateerd het ritme verder op te pakken. Binnengekomen bleek ik als 5e overall gekwalificeerd te hebben, op zich prima, wel jammer van dat ene momentje in de GT want anders had er wellicht meer ingezeten.
 

Q2, Met een nieuwe PR op zak en een plek op de 2e startrij, had ik mij voor de 2e kwalificatie voorgenomen om de geheel kwalificatie vol door te zetten als test voor de race, de week voor deze race was ik niet geheel fit en ik wilde de kwalificatie gebruiken om te testen hoe fit ik nu werkelijk was, verder hebben we een aanpassing gedaan aan de achterveer, door deze meer veervoorspanning te geven. vanaf de eerste ronde ging het wel lekker en kun ik een hoog ritme aanhouden. De achterzijde was echter wel iets te hard afgesteld en gaf wat problemen om bij sommige bochten goed weg te komen. na 5 ronden kon ik voor mijzelf het tempo iets opschroeven waarbij ik uiteindelijk nog weer sneller was als in Q1, dus met weer een nieuwe PR van 1.50,016 en een aantal 50ers en 51ers, was dit een geslaagde test en 2e kwalificatie. Met deze tijd stond ik echter wel op een 11e startplaats. De nummer 1 en 2 zaten in de 1.48 en de rest zat tot de nummer 14 zaten in de 1.49/1.50. Dit gaf wel aan hoe dicht het allemaal bij elkaar in de buurt zat. Belangrijker was dat ik me goed voelde met weer een aanpassing aan de achterveer met een heel goed gevoel richting de wedstrijd kon.

 

De Race:
 

Met een nieuwe PR op zak, vers rubber en de wetenschap dat de achtervering nu goed stond ging ik met veel vertrouwen de race tegemoet. De start was als vanouds echter maakte ik vanaf Madijk tot de Strubben de verkeerde keuze en kwam op de middenlijn terecht en kwam er niet meer weg, resultaat plaats 20 vanaf de Strubben, in het deel erna kon ik gelijk wat plaatsen goedmaken en aansluiten achter Marc Eusman op plek 17.
 

Het gehele veld zat als een trein achter elkaar aan en een ronde later kon ik Marc bij de stekkenwal onderlangs passeren naar de 16e stek. Een ronde later had ik de aansluiting bij Kenny Tournel, vanaf Manderveen Duikersloot kon ik mijn inhaalactie voorbereiden, bij Hoge Heide kon ik Kenny passeren en gelijk aansluiting krijgen op het rechte stuk bij Jan de Boer die op de 15e stek lag, bij de haarbocht probeerde ik gelijk Jan uit te remmen echter lukte dat niet omdat hij de deur dichtgooide, daardoor moest ik uitwijken en werd gelijk weer gepasseerd door Kenny, terug dus op de 16e stek. Een ronde later wederom Kenny gepasseerd op Hoge heide waarna ik een ronde nodig had om de aansluiting weer te krijgen met de rest van het veld, uiteindelijk kwamen we bij de Strubben en kon ik door een andere lijn te rijden een betere exit maken, hierdoor kon ik op de Veenslang zowel Jan de boer als Vincent Spaan passeren en oprukken naar plaats 13e plaats.

Aangekomen op het rechte stuk was de exit vanaf de GT wederom beter als mijn voorganger Erwin de Vries en kon ik hem uitremmen in de haarbocht, dat was de 12e plaats. In dezelfde ronde kon ik einde Veenslang door later te Remmen en Emanuele Parodi verschalken, dat was de 11e stek. Aangekomen in ronde 9 kon ik wederom einde rechte stuk Arjan Koops passeren in de Haarbocht en kwam daarmee op de 10e stek. In de laatste ronde werd ik in de Bult uitgeremd door Erwin de Vries, hij was in mijn kielzog meegereden, maar bij het uitremmen had ik al in de gaten dat hij met een te hoge snelheid op de bocht af kwam en ik kon direct pareren en voor Manderveen de 10e positie weer terugpakken, nu was het volle bak tot aan de meet en dat lukte met een 10 stek overall en 8e in de Procup.
Na 2x een 4e plaats was de 10e stek wellicht tegenvallend echter dit is wat ik vooraf van de Procup had verwacht, super close racen van begin tot het eind, dan mag het resultaat wel iets tegenvallen maar dit was tot op heden de mooiste wedstrijd die ik heb gereden.


Daarnaast was de race pace zo enorm hoog, en de hoge snelheid inhaalacties bij Hoge Heide :-) heerlijk gewoon. De resultaten qua ronde tijden mogen er ook zijn dat gold voor een hoop rijders, uiteindelijk heb ik wederom een nieuwe PR gereden enwel nu een 1.49,269.
Eindelijk door de magische grens heen van de 50 en het was geen uitschieter, in de race heb ik 5x een 49er gereden 3x een 50er en 1x een 51er. Met deze 10e plek heb ik mijn positie de 6e plaats van het kampioenschap weten vast te houden. De stijgende lijn zet zich wederom in positieve zin door en de komende periode gaan we nog weer harder werken om nog verdere vooruitgang te boeken voor de volgende race. Bij deze mijn dank weer aan het gehele team, het was weer een top weekend!!