Uitgebreide vering test met ondersteuning tijdens de vrije training;

Op donderdag 14 juli extra test gepland voor proefstarts, echter door veel, heel veel regen viel deze test uit en kon deze helaas niet plaatsvinden.

Op vrijdag 15 juli stonden een aantal vrije trainingen gepland, op deze dag hadden we gasten in de box, Jacob en Edwin Roskam met een veringsmonteur van Ten Kate, doel van ons allen was de afstelling van de vering een goed aan te pakken en eindelijk op orde te krijgen. De slijtage aan de achterzijde, waarschijnlijk door te veel wheelspin vanuit manderveen Duikersloot bleef een probleem.  In overleg met Edwin Ott was er besloten een zwaardere achterveer aan te brengen. Deze zou op donderdag avond worden geplaatst echter was de veer  nog niet binnengekomen, deze zou zaterdag morgen op het circuit aankomen. Uiteindelijk hebben we besloten om de test toch door te laten gaan. we hebben bij de achterveer rigoureus de voorveerspanning tot bijna max gezet. Dit werkt nog niet direct en aanvullend hebben we in overleg met Pirelli de bandenspanning aan de achterzijde met 0,2 bar verhoogd. Tijdens de test kwamen we er ook nog eens achter dat de power setting niet juist stond. Dit lijkt niet veel maar dat doet qua rijden wel heel, heel erg veel. De motor stond door de aanpassing van de achterveer meer op de voorzijde waarbij insturen makkelijker was, maar door de verhoogde bandenspanning gleed de motor aan de achterzijde meer, tevens klom de motor makkelijker in de ketting door de aangepaste powersetting. Al met al was er maar 1 keus om vanuit deze setting mijn rijstijl en de instellingen tussentijds aan te aanpassen en tijdens de laatste sessie hebben we uiteindelijk de gewenste afstelling gevonden. Tijden waren niet belangrijk echter ter indicatie zaten we tijdens de laatste sessie weer goed in de buurt van de oude tijden. De rijstijl aanpassing was wel redelijk lastig maar ging naarmate de test vorderde steeds beter. Belangrijk was om het gewicht van mijzelf zo veel mogelijk naar voren te verplaatsen, dit om het wheelien tegen te gaan en een betere controle over de motor te hebben. Uiteindelijk lukte dit dus al redelijk en de gehele test was meer als geslaagd! De bandenslijtage was eindelijk onder controle :-), de oude band waar mee getest werd knapte zelfs op!! :-) !! Voor het gevoel was het wel even 1 stap achteruit maar met de blik naar voren, om uiteindelijk 2 stappen voorruit te kunnen maken, de 2 stap moest nog wel werkelijk worden gezet maar dit zal wel even tijd vergen, maar al met al voelde het goed en zijn we op de juiste weg.

Nu was het zaterdag ochtend, wij moesten niet te rijden op deze dag ivm. het combi weekend met ACNN, Wij waren op de zondag aan de beurt. De 105 kg veer was wel binnengekomen en we stonden voor het dilemma, de juiste veer monteren, zodat we deze weer beter bij konden stellen voor de juiste setting of de oude veer laten zitten waar we verder geen stelmogelijkheid meer mee hadden, maar wel de juiste setting vrijdags voor elkaar hebben gekregen. Het was even een gok maar uiteindelijk moeten we voorruit kijken en hebben we besloten de veer te wisselen. Liever doe je dit tijdens een trainingsdag maar nu was het helaas niet anders. Met wederom de Hulp van Edwin Ott hebben we de veer vervangen en getracht de veer zo af te stellen zoals deze met de oude juiste setting op de vrijdag was afgesteld. Testen was niet mogelijk en dit moesten we in Q1 op de zondag doen.

RACEDAY 

De Sponsor/VIP/Vriendendag:

We hadden deze zondag onze jaarlijkse sponsor/VIP/Vriendendag, waarbij we deze keer gebruik mochten maken van de VIP Box van Kumoweld, mede mogelijk gemaakt Door GEMA Apparatenbouw. Tijdens deze dag zouden we ondanks de vakantie circa 80 bezoekers ontvangen. De catering werd net als vorig jaar door FDP verzorgd. Vanuit de Box van Kumoweld konden alle gasten onder het genot van een hapje en drankje de verrichten van Jaco en mijzelf volgen middels schermen die in en buiten de box op het terras beschikbaar waren met een geweldige blik op de GT bocht. Tevens was er ‘s middags een warm buffet met diverse heerlijke gerechten voor alle gasten. Bij deze even mijn dank aan Fred de Paauw en Susanna Descendre voor alle moeite en hulp bij de verzorgen van onze gasten.

De kwalificatie:

De weersvoorspellingen waren mooi voor deze zondag en dit bleek ook, de zon die scheen en alles was gereed om er een mooie dag van te maken, Q1 was wel even spannend, hoe zou de vering zich houden, we hadden besproken de eerste ronde aan te zien wat de motor zou doen, alles in de box was gereed om snel een aanpassingen te kunnen verrichten. Tijdens de inloopronde bleek echter al wel snel dat de setting nagenoeg gelijk was aan die van de vrijdag en na 1 ronde kon het licht op groen en kon het gas er definitief op.
Doel in de 1e kwalificatie was om direct een lage 50er of een 49er neer te zetten. Na een proefstart met launch control aan het einde van de pitstraat, had ik eigenlijk direct vrij baan in de 1e ronde en kon dus gelijk los, ik kon direct in de 2e ronde een lage 50er neerzetten maar het was allemaal nog niet zo gemakkelijk om met alle nieuwe settings om te gaan in ronde 3 liet ik het tempo even zakken en ben ik strak mijn lijnen gaan rijden om de ronden erna weer vol aan te zetten, dit pakte op zich prima uit want het laatste deel van de kwalificatie reed ik mooi vlak en met uiteindelijk in de laatste ronde de snelste tijd van de kwalificatie een 1.49,700, alles verliep volgens plan en met deze tijd stond ik op dat moment op P5.

Voor Q2 was het doel een lage 49er neer te zetten en te kijken of het wedstrijd ritme goed zou zijn. Tijdens de inloopronde heb ik eerst gezorgd dat ik wederom vrij kon rijden. Vanaf ronde 2 heb ik direct geprobeerd het ritme hoog te houden en snel in de 49ers terecht te komen dit lukte gelijk, na een aantal ronden kwam ik wel in verkeer terecht, na een aantal rijders te hebben gepasseerd had ik weer vrij baan en had ik nog 3 ronden om een snellere tijd neer te zetten, direct in de navolgende ronde kon ik een lage 49er neerzetten, met een nieuwe PR van 1.49,142 had ik mijn doel bereikt een lage 49er en uiteindelijk een 6e startplek op de grid.
De ronden tijden waren mooi vlak en het race ritme zat goed. Al met al kon ik terugkijken op een goede kwalificatie waarbij doelen zijn gehaald. Wat wel duidelijk is, is dat ik mij rijstijl nog beter aan moet passen om verder te komen, dit zal enige tijd en voornamelijk rijtijd vergen, Alles wat van nature goed ging wordt nu anders ervaren, sommige bochten gaan makkelijker en andere nu juist weer moeilijker, voornamelijk de GT en Strubben zijn lastiger, Manderveen Duikersloot daarentegen weer makkelijker,  maar we zijn de goed weg ingeslagen en met meter maken op de baan gaat dat zeker goedkomen.

De Race:

Met wederom een nieuwe PR op zak, vers rubber en de wetenschap dat de achtervering nu goed stond ging ik met veel vertrouwen de race tegemoet. De start was nu met launch control maar dit ging helaas niet helemaal goed, waar de diverse proefstart prima gingen kreeg ik nu de launch control niet direct ingeschakeld, bij een tweede poging lukte dit wel. Ik liet de  koppeling opkomen zoals ik dit gewent was, echter het aangrijppunt van de koppeling lag nu anders en ik moest mijn koppeling rustig op laten komen totdat de 1e versnelling werd opgepakt, Dat was wel even schikken sta je vol gas te geven met de launch control en kom je niet weg zoals je verwacht, het hele veld achter je komt al in je nek en das niet fijn kan ik je vertellen!! Het gevolg dus wederom een slechte start. (:-) komt echt een keer goed, ECHT!!) uiteindelijk heb ik wederom zo enorm veel plekken verloren dat ik de Strubben als 21e uit kwam, nu kon ik weer zoals de vorige race starten aan een inhaalrace, waarbij ik gelijk in de eerste ronde met een breekijzer (wel op de nette manier) me op heb kunnen werken naar plek 17. Na deze ronde heb ik getracht mijn race ritme zo hoog mogelijk te leggen, wetende dat de kop vrij weg kon rijden en ik de nodige inhaalacties moest doen om naar voren te komen, die ook nog eens de nodige tijd zouden gaan kosten.

Na de eerste ronde kon ik einde rechte stuk Stefan Spijker inhalen door hem uit te remmen in de Haarbocht, vervolgens had ik direct aansluiting bij Gerben Horlings, opkomen Veenslang kon ik mijzelf aan de binnenzijde positioneren en Gerben uitremmen bij de Ruskenhoek en opschuiven naar plaats 15. Opkomen rechte stuk had ik aansluiting bij Vincent Spaan en kon hem aan de binnenzijde uitremmen bij de Haarbocht echter probeerde Vincent mij aan de buitenzijde nog te passeren en later te remmen, dit was iets te veel van het goede en gewoonweg onmogelijk, daarbij verloor Vincent helaas de voorzijde en was hierdoor definitief uitgeschakeld.

Een ronde later had ik aansluiting weten te vinden bij Marc Eusman, einde rechte stuk verremde Marc zich in de Haarbocht waardoor ik weer een plek opschoof naar de 13e positie.  In de 5e ronde aangekomen kwam ik achter Thorsten Burger te rijden en kon hem bij Manderveen Duikersloot passeren, in de navolgende ronden moest er een gat overbrugd worden naar de eerst volgende rijder, dit koste 2 ronden en einde rechte stuk had ik de aansluiting bij Franco Sengers, bij het opkomen van de Veenslang kon ik Franco passeren echter einde Veenslang kwam Franco mij weer voorbij en dook ik achter hem de Ruskenhoek in uiteindelijk kon ik deze ronde Franco niet passeren maar einde rechte stuk kon ik hem uitremmen bij de Haarbocht en zo weer 1 positie doorschuiven. Ik had direct aansluiting bij Rob Popping, met een betere exit uit de Strubben kon ik einde Veenslang Rob passeren en opschuiven naar positie 10.

De 9e ronde had ik nodig om aansluiting te krijgen bij Nick van de Wetering,  uiteindelijk kon ik Nick passeren in de Strubben en moest het gat naar de volgende rijder worden overbrugt. In de laatste ronde kon ik de aansluiting vinden bij Arnoud Visser ter hoogte van de Stekkenwal, bij het inremmen bij de Bult kon ik mij klaarmaken om Arnoud te passeren tussen de Bult en Manderveen, Dit lukte en daarna was het volle bak tot de meet. Eenmaal de meet gepasseerd was positie 8 behaald en kon ik terugkijken op een goede wedstrijd waar alles in zat. De ronde tijden konden beter maar gezien de omstandigheden heb ik tov. de vorige race meer progressie tijdens de wedstrijd geboekt, hiermee was ik achteraf meer als tevreden, uiteraard wil ik meer en wil ik gelijk vanaf start mee in de kop en ik ben er van overtuigd dat ik dat ook zeker aan kan, echter de wedstrijd wordt eigenlijk in de eerste ronde bepaald en als je er dan niet bij zit dan is het nagenoeg een onmogelijke opgave om de aansluiting met de kop te krijgen. Ondanks dat dat dan niet lukt, is en blijft het erg mooi om zulke races te rijden, gewoon alles uit de kast en je werkelijk de ballen uit de broek rijden om zo ver mogelijk te komen met alle acties tijdens de race, dit maakt deze sport zo geweldig, een grotere kick is er niet.

Met deze 8e plek heb ik mijn positie de 6e plaats van het kampioenschap weten vast te houden. De stijgende lijn zet zich wederom in positieve zin door en de komende periode gaan we nog weer harder werken om nog verdere vooruitgang te boeken voor de volgende race. Bij deze mijn dank aan alle sponsors en bezoekers van deze dag, ik hoop dat jullie hebben genoten van de dag en onze race, tevens uiteraard weer mijn dank aan het gehele team, het was weer een geweldig weekend!! Op naar Hockenheim waar onze volgende dubbele races plaatsvinden van 4 t/m 6 augustus.