Race 10 en 11 TT Cirtcuit Assen 2019 finale races

De voorspellingen waren weer zeer wisselvallig voor het weekend maar de kans dat het zou regenen was nagenoeg zeker, de vrijdag training leek in eerste instantie door een olie op de baan niet door te gaan, echter konden we de middag sessies wel weer de baan op, samen met Gert bezig geweest om de juiste setting in de regen te krijgen, echt tot de laatste minuten bezig geweest om de motor juist afgesteld te krijgen en dat lukte nog even 2 secties kunnen testen en het was goed we waren klaar voor de laatste 2 races.

 

Kwalificatie.
Wat betreft het weer was het duidelijk, regen. Aangezien ik nooit echt een regenrijder was zou ik niet zo blij zijn met deze omstandigheid echter is er dit seizoen wel iets veranderd. Door de nieuwe vering is daar wel degelijk iets in veranderd, het vertrouwen is toegenomen en het rijden steeds beter gaat. Tijdens de kwalificatie was het continu druk op de ban en had ik in eerste instantie P6, na 10 min even naar binnen gegaan en met nog 6 min op de klok naar buiten gegaan op zoek naar een vrije ronde, dit lukt de eerste 2 ronden niet maar in de allerlaatste ronde wel en daar even alles op alles gezet, kwam wel op het laatst in de Ramshoek 2 rijders tegen wat enig vertraging opleverde maar verder doorgezet en over de meet kwam met een nieuwe PR in de volle regen van 2:05.89. Dit resulteerde in de pole en daar was ik erg blij mee, doel 1 bereikt en nu met nog 2 wedstrijden te gaan alles geven om de 20 punten achterstand in te lopen.

 

Race 1
start was super en kon gelijk de kopstart pakken, helaas door een crash in de haarbocht kwam er code rood! Enorm balen maar het was niet anders op naar de herstart, deze was iets minder goed maar kon als 2e aansluiten, was voor mijn gevoel sneller en bij de GT kon ik de koppositie overnemen, 2e ronde prima doorgekomen en al afstand genomen echter ging het in de haarbocht mis, op het oliespoor van de valpartij (waardoor het eerder stilgelegd werd) verloor ik de achterzijde van de machine en daarna ook de voorzijde, met een highsider eraf helaas, enorm balen!!! Weg blik op het kampioenschap en Kees van Boekel was nu Nederlands kampioen, en dat was ie ook dik verdient, maar wel enorm balen als je zo dicht bij bent en het was zo mooi geweest als het op de laatste wedstrijd aan was gekomen. De schade aan de motor viel mee en het team had de motor op zich al weer snel op orde (toppers!!), aan de crash een dikke heup en een paar gekneusde ribben overgehouden (helm op is dan het beste medicijn), maar plaats 2 in het kampioenschap moest worden verdedigd en ik wilde er alles aan doen om die positie vast te houden.

 

Race 2
 chaotisch met het starten de organisatie had de race voor ons laten vervallen en verplaatst waardoor we eerder moesten starten, dat was enorm balen we stonden op regen en wisten ook wel dat het zou regenen maar nu kwam de start te vroeg, bandenpoker voor de zoveelste keer dit seizoen, wel weggegaan op regen en bij aankomst op de startgrid was duidelijk dat meerdere rijders op slicks stonden. Baan was ook volledig droog en ik begreep ook niet zo goed waarom de race voor ons was gecanceld? Wet race is wet race? Enorm balen maar het was niet anders. De start was goed maar ik moest gelijk proberen de banden goed te managen. Niet te veel willen en de banden niet kapot rijden. De start was dus prima maar ik liet mij bewust iets terugzakken en heb de eerste 2 ronden op de 4e positie gereden, de kop bleef goed bij elkaar en dit was te doen. Ronde 3 verloor ik 1 plek en lag 5e, op dat moment en zag dat de kop weg reed. In ronde 4 de keuze gemaakt om door te zetten en de 3e positie over te nemen om zelf de controle te blijven behouden. Het was nog steeds droog maar de regen kwam er aan en in ronde 5 was dit ook het geval. In eerste instantie achteraan op het circuit. Daar wederom toegeslagen en de 2e positie overgenomen. Met de nummer 1 in het vizier had ik zo iets van nu moet het gebeuren. De aansluiting gezocht en in ronde 6 de koppositie overgenomen, op dat moment begon het steeds meer te regen en vanaf ronde 7 was het circuit volledig nat, tot de laatste ronde de koppositie vast weten te houden, maar met nog 1 ronde te gaan was het klaar, de banden waren aan stront en ik verloor de machine bijna een paar keer bij voornamelijk de exits, ik moest het tempo volledig laten zakken en werd nog door 3 rijders gepasseerd. Enorm balen aan de ene kant, maar mijn concurrenten voor de 2 plek zaten nog steeds achter mij en de 2e plek in het kampioenschap was veilig gesteld en het doel was behaald.

 

Wat een seizoen hebben we achter de rug, de eerste helft ging het erg moeizaam met veel technische problemen en pech, en daar waar we er bijna klaar mee waren en zelfs op het punt stonden om over te stappen naar een andere machine, was de oorzaak eindelijk gevonden en het we het lek pas echt definitief boven, met daarbij de keus van de nieuwe vering hadden we eindelijk de weg ingeslagen naar succes. Eindelijk hadden we weer grip op de zaak en konden we plannen maken om verder te komen en dit resulteerde in meerdere podiums, waarbij we uiteindelijk zelfs nog kans maakten op het kampioenschap, dat was echt superdik!!!! Jammer genoeg kwam het niet op de laatste race aan door de crash, maar we hebben er enorm van genoten. Het was heerlijk om met een team te werken wat zo op elkaar is ingespeeld, terwijl we eigenlijk dit seizoen pas voor het eerst echt in deze samenstelling met elkaar werken. De sfeer is top, we hebben veel lol en als het moet gebeuren staan we er, in welke situatie ook geen paniek en altijd in alle rust zorgen we ervoor dat er weer klaar voor zijn, bijzonder om mee te maken. En daar ben ik iedereen enorm dankbaar voor. Verder wil ik alle rijders van de Procup bedanken voor dit mooie seizoen we hebben er met zijn alle een geweldig jaar van gemaakt, het was continu close racing waarbij ik een aantal momenten nooit meer zal vergeten, ik kijk al weer uit naar het volgende seizoen. Inmiddels is wel duidelijk geworden dat ik gepromoveerd ben naar de Supercup en dat daar volgend seizoen een nieuwe uitdaging staat te wachten. Ik hoop daar veel te leren van alle rijders in die klasse en zie uit om verdere progressie als rijder te maken. momenteel ben ik nog aan het herstellen van de crash en zijn de ribben nog even flink lastig, ik hoop binnen een aantal weken weer te starten met de trainingen als voorbereiding van het nieuwe seizoen en we gaan de motor deze winter eens onder handen nemen en voorzien van nieuwe kleurstellingen om volgend seizoen geheel vernieuwd en fris aan de start te verschijnen. ik wens iedereen een goeie winter toe, succes met alle voorbereidingen en See you on track Next Season.

 

Mijn dank aan alle sponsoren die dit voor mij/ons mogelijk maken.
GEMA Apparatenbouw/R2 Project/Stagebrothers/Wagenaar Wegbebakening/Scorpion/Ralph Martens Motorsport/De Bruin & Schoonderwoerd schilderwerken/Wagenaar/Waterman/Dunlop/RR Motorsports/Hofland motoren/Barmentloo Autoschade en Onderhoud/Advieskantoor van Velsen/Floris’Hand/Zwartwoud/van Baal Sloopwerken/Novo/van der Flier/Huibers/Die Zwillinge/Edwin Ott motoren/Wielfix/MTB/Core engineering/Meesterlijk geschikt/Bomba/MySign/Licht en Reclame/REV Factory/Chicken Hawk/Oosterwechel houten vloeren.