Race 9 TT circuit Assen

Race 9 stond op het programma en met de 3e positie in het kampioenschap in handen was er echt van alles mogelijk, de nummer 4 stond op 7 punten achter mij, de nummer 2 in het zicht op 5 punten en de nummer 1 op 11 punten. Alles was dus nog mogelijk met nog 3 wedstrijden voor de boeg. Tijdens de 1e kwalificatie was het even zoeken naar ruimte welke ik redelijk snel gevonden had stond in eerste instantie op P6, maar merkte dat de spanning in de achterband opliep en na 2 uitstapjes in Duikersloot besloot ik naar binnen te gaan om de spanning te laten zakken. Dit pakte beter uit en ik kon op dat moment met een 49.2 een 2e tijd neerzetten. Q2 pakte even totaal anders uit als verwacht, bij het doorkomen van de GT voelde ik de achterzijde van de machine vreemd uitstappen en had gelijk zo iets van daar klopt iets niet helemaal. dit gebeurde ook na de haarbocht en de strubben, ben wel volle bak doorgereden om binnen te komen wat achteraf zeker slim was, maar wat had ik een mazzel!! Bij binnenkomst voor de box waarbij ik volledig stil kwam te staan zakte de motor aan de achterzijde geheel door zijn vering, wat bleek, de bout de in het frame zit om de achterveer vast te houden was volledig verdwenen en de lagers van de link waren volledig kapot. Machine naar binnen getild en het team is als een male aan de slag gegaan om alles te herstellen, de tijd was beperkt maar wat een teamwork en rust was er in de box 🙂, Gert nam in alle rust de leiding en iedereen vervulde super zijn rol. De tijd tikte door en we wilden hoe dan ook de baan op om de motor te testen voor de wedstrijd. Alles werd op alles gezet om dat te halen en het lukte!!! Met nog 30 seconden op de klok kon ik de box uitrijden en in ieder geval 1 ronde de baan op om de motor volledig te testen. Knop om en gaan!! Direct volle bak het gas erop en de motor getest, helaas was de tijd te kort om een nieuwe tijd neer te zetten maar de motor was met grote dank aan het team weer 100%. Met de tijd die ik in de eerst kwalificatie had gezet stond ik uiteindelijk op P6 voor de wedstrijd.

Dan de race, de start was prima kon direct aansluiten en mijn positie vasthouden, de eerste bochten verdedigend gereden en de positie behouden. Dit ging de eerste 4 ronden prima, strijd was fel en mooi, vooraan was het stuivertje wisselen en de groep bleef goed bij elkaar, na 4 ronden werd ik gepasseerd en viel ik terug naar de 7e plaats. Maar dat kon echt niet, direct in de navolgende ronde gepareerd en de 6e plaats weer opgeeist, echter liep de kop wel iets verder weg. Dit tot de 8e ronde vastgehouden waarbij een strijd ontstond tussen de plekken 1-3 en kort daarachter 4-7, in de 9e ronde moest het gebeuren, Ik wist dat ik achterstand op zou lopen lopen op de nummer 1 en 2 in het kampioenschap, maar de schade moest ik beperken. Alles op alles gezet en bij de haarbocht kon ik de nummer 5 passeren en direct aansluiten bij de nummer 4 aansluiting gehouden tot de ruskenhoek en richting stekkenwal kon ik hem aan de binnenzijde zetten en de 4e plek veroveren. Daarna volle bak door richting de kopgroep, de afstand was te groot maar op deze wijze kon ik wel de schade beperken. Bij het uitkomen van de ramshoek zag ik de kopgroep de GT induiken waarbij Fernandes die eerder in de ramshoek al een poging deed wederom de machine er tussen gooide, nu ging het alleen niet goed en ik zag hem onderuit gaan, zelf de GT verdedigend ingestuurd en ik kon richting de meet en richting het podium!!! Het hele team stond in de hekken en het was geweldig om weer het team een podium te kunnen bezorgen. Dit is het mooiste wat je terug kunt doen na alle inspanningen. Met deze 3e plek ben ik in het kampioenschap gestegen naar de 2e plaats op 20 punten van de nummer 1, met de nummer 3 op 11 punten achter mij, de nummer 4 op 23 punten en de nummer 5 op 28 punten. De nummer 1 is iets uitgelopen maar met 2 wedstrijden voor de boeg op 12 oktober is nog alles mogelijk en we blijven er in geloven. Nu eerst aankomend weekend de Benecup wedstrijden rijden tijdens de BSB en dan op naar 12 oktober.

Tussenstand kampioenschap na 9 van de 11 races ONK Procup 1000.

Nr 1 Kees van Boekel 13800 punten
Nr 2 Rob van IJzendoorn 11800 punten
Nr 3 Daniel Fernandes 10700 punten
Nr 4 Henk Maassen van den Brink 9500 punten
Nr 5 Rudmer Wiersma 9000 punten

Mijn dank aan alle sponsoren die dit voor mij/ons mogelijk maken.
GEMA Apparatenbouw/R2 Project/Stagebrothers/Wagenaar Wegbebakening/Scorpion/Ralph Martens Motorsport/De Bruin & Schoonderwoerd schilderwerken/Wagenaar/Waterman/Dunlop/RR Motorsports/Hofland motoren/Barmentloo Autoschade en Onderhoud/Advieskantoor van Velsen/Floris’Hand/Zwartwoud/van Baal Sloopwerken/Novo/van der Flier/Huibers/Die Zwillinge/Edwin Ott motoren/Wielfix/MTB/Core engineering/Meesterlijk geschikt/Bomba/MySign/Licht en Reclame/REV Factory/Chicken Hawk/Oosterwechel houten vloeren.