Circuit Dijon Prenois Race 7 en 8

De eerste buitenlandse wedstrijden vonden plaats op het Circuit Dijon Prenois, voor nagenoeg het gehele veld een totaal onbekend circuit en dat maakte het een geweldige ervaring om iedereen te zien worstelen om het circuit zo snel als mogelijk onder de knie te krijgen. Na een verkenning op het circuit middels de trackwalk werd al snel duidelijk dat het een enorm uitdagend circuit was waarbij de bochten elkaar in rap tempo volgde, hoogte verschillen en blinde bochten en een geweldig lang recht stuk garant zouden staan voor een behoorlijke uitdaging, opzet van het weekend was 1 vrije training met daarna Q1 en Q2 gevolgd door beide wedstrijden, veel tijd om de baan echt te leren kennen was er dus niet, maar dat mocht de pret niet drukken.

De eerste vrije training was het wel even fink wennen maar wat een GEWELDIGE!!! Baan, ik ben op heel wat circuits geweest inmiddels maar deze baan behoort direct tot de favorieten. De bochten combinaties, hoogte verschillen en de blinde bochten zijn geweldig, het was wel enorm zoeken naar de apexen bij de diverse bochten en dan uiteindelijk het rechte stuk over start finisch, gewoon 300+ km op de teller, dat maakt deze baan echt geweldig, een aanwinst voor het NK wat de aanbod van circuits betreft.

Q1 was het nog steeds zoeken naar de juiste lijnen, rempunten en snelheid, uiteindelijk in de 2e helft van Q1 werd de baan al eigen en kon de snelheid omhoog, uiteindelijk wist ik 9e tijd neer te zetten met een 128,7, Q2 verliep even anders als verwacht, het dreigde de gehele middag al met regen maar die bleef uit, na 1 ronde in Q2 begon het uiteindelijk dan toch te regenen en na 2 ronden besloot ik naar binnen te gaan, uiteindelijk stond iedereen binnen na 3 ronden en verviel Q2 geheel en was de 9e plaats van Q1 ook de startopstelling voor beide wedstrijden.

Race 1

Tijdens de warmup lap kwamen de eerste druppels als weer naar beneden, ik was vertrokken op slicks aangezien het nog niet nat genoeg was en het wel dreigde maar niet doorzette. bij de startopstelling stond ik verkeer opgesteld ;-(, net als een paar andere rijders bij het corrigeren hiervan was ik onderweg naar mijn plek achteruit aan het rollen, en terwijl ik nog onderweg was, dacht de wedstrijdleider van prima we beginnen gewoon, echt super gevaarlijk gelukkig was de rijder achter mij oplettend en gebaarde nog wel maar dat mocht niet baten, de wedstrijd ging al van start!! Snel hem in de 1 gezet en als een idioot van de plek gekomen, dit gold dus ook voor de andere rijders die niet goed opgesteld stonden, was even echt bizar maar goed, niet bij nadenken en gaan!!! in de eerste sectie kon ik gelijk een aantal plaatsen goedmaken en daarna kwam ik met 3 andere rijders in een groepje aan het knokken voor de 7e positie, de regendruppels vielen wel maar de regen zette zich niet door en na 5 ronden bleef het droog. Het was een heerlijke strijd met de groep en ronde na ronde waren er wisselingen en konden we ons als groep losrijden van onze achtervolgers, en ronde voor ronde werd de baan nog meer eigen mede door de rijders om je heen en de lijnen die ze reden kwam de snelheid er meer en meer in, de kop was wel iets te snel en die moesten we lossen, uiteindelijk ben ik in deze race 8e geworden en had een mooie vlakke race gereden met als snelste tijd een 1.27,6.

Race 2

Na een goede start sloot ik direct aan achter de nummer 5, deze kon ik prima volgen en bij de 2e ronde opkomend rechte stuk kon ik de 4e positie overnemen. De kop was in zicht maar was op dat moment al een 100 meter voor ons, gedurende het vervolg van de wedstrijd kon ik mij even iets losrijden van de nummer 5, echter kwam hij naar 4 ronden weer dichterbij, ik had vanaf dat moment continu +1 op het bord staan met de nummer 5 en 6 direct achter mij, ik heb echt vanaf dat moment continu verdedigend en maximaal moeten rijden om hen achter mij te houden, het was echt enorm zware wedstrijd waar ik mijn het kleinste foutje niet kon permitteren, uiteindelijk kwam ik dan met 0.916 sec. verschil over de meet op de 4e plek, Snelste tijd was uiteindelijk een 1.26,9, een geweldig resultaat waar ik gezien het wedstrijdverloop erg blij mee was. Het Circuit Dijon Prenois was echt een geweldige ervaring, een fysiek erg zware achtbaan om op te rijden, maar wat gaaf!!! Hopelijk staat deze volgend seizoen ook weer op de kalender.