Aankomend weekend barst het geweld weer los in Assen en hebben wij ons eerste raceweekend, Na een lange winter waar herstel van de breuk op het programma stond is het eindelijk zo ver en kunnen we weer voorruit kijken, en met het gehele team ons gaan richten op het kampioenschap. Het team is dit jaar breder als ooit en de hulp, de kennis en kunde is binnen het team enorm uitgebreid. Als rijders kunnen we ons nu nog meer op alleen het rijden focussen en het team om ons heen gaat alles opvangen, daarnaast komt er ook hulp van buitenaf voor de data en vering. Al met al gaan we komend seizoen veel testen en leren en gaan we wellicht soms een stap achteruit om er 2 verder te komen. Voor mij als rijder gaat er veel veranderen en zal ik echt stappen gaan maken en groeien en gezamenlijk met het team is er maar 1 doel en dat is het kampioenschap in de Procup 1000. Ik kijk enorm uit naar de uitdaging en hetgeen er op mij af gaat komen. we gaan werkelijk met alles aan de slag en willen de machine en mijn rijden verder door ontwikkelen om dan ook verder te komen als ooit te voren.

Eerste test Valencia (SP) Ricardo Torma Circuit 8-9 januari 2019;

Na de ongelukkige val afgelopen seizoen in zolder kwam er helaas een onverwacht voortijdig einde aan mijn seizoen, dat was echt enorm balen, zeker gezien het feit dat ik enorm snel onderweg was en alles echt super verliep, maar helaas was dat niet anders en kon ik niet geopereerd worden en was herstel de enige juiste optie. Opereren had zeker 30% functieverlies opgeleverd van het schoudergewricht en of het überhaupt iets uit zou halen was zeer onzeker. Na maanden herstellen, veelvuldig bezoek aan Papendal was ik eind vorig jaar dermate hersteld dat ik begin januari richting Valencia (Met dank aan Rob Wagenaar) om op Ricardo Tormo de eerste meters te maken van 2019. Deze test was puur om te kunnen bekijken of de schouder al dermate hersteld was dat ik kon rijden. Tijdens de eerste sessie werd het wel goed duidelijk bij een lang doordraaiende rechter bocht, dat het terughalen van de machine niet echt fijn was voor de schouder, het leek wel of er iemand met een mes in de kop van de schouder stak, dat was echt even niet fijn. Vervolgens heb ik ronde voor ronde geprobeerd mijn rijhouding en rijstijl aan te passen waardoor ik minder druk op de schouder kreeg en kon ik uiteindelijk de pijn tussen de oren uitschakelen. De test pakte daarna verder prima uit de snelheid was direct weer aanwezig en ik kon ondanks de lastige omstandigheden ivm de kou, redelijke tijden rijden ik op 0,8 sec. van de snelste tijd van vorig jaar heb kunnen benaderen. Tevens hadden we voor deze test een nieuwe voorband mee van die we vanuit Dunlop beschikbaar hadden gekregen om te testen. Ook deze test pakte daar goed in uit en de respons en feetback van de band was beter als ooit dus al met al 2 dagen getest en de eerste (voor mij grote) stap gezet richting seizoen 2019.

 

Tweede test Almeria (SP) 9-12 maart 2019:

Voor de tweede test zijn we met een deel van het team afgereisd naar het Spaanse Almeria om daar een 4 daagse test af te werken, de omstandigheden waren super gemiddeld 20 graden en de baan lag er super bij. De eerste dag zijn we voornamelijk bezig geweest om de motor in inbeeld te krijgen, met de rijhoogtes en de vering om goed vanuit een nul status te gaan beginnen, en hier vanuit de machine op alle fronten in de toekomst daarna bij te gaan stellen. De basis was op zich prima, ik had alleen wel problemen met de voor rem (de enige rem die ik momenteel gebruik), de druk liep tijdens het rijden snel terug en ik kan hem bijstellen met de remversteller die ik handmatig bij kan stellen maar het probleem werd steeds erger, als je dan met 280km per uur wilt remmen en je remhendel komt volledig tegen het gashuis aan en je vertraagd niet snel genoeg dan is dat niet zo een fijn idee. Met enige hulp van kwamen we snel achter het werkelijk probleem wat juist door de remversteller werd veroorzaakt. De eerste 2 dagen zijn we met settingen rijstijl, zithouding, rijlijnen en versnellingen bezig geweest en uiteindelijk ook veel met rempunten na het herstel van de rem. Vanaf dag 3 wilden we alle puzzelstukjes in elkaar gaan leggen en naar een optimale setting gaan werken, helaas viel dag 3 volledig in het water door de extreem vele valpartijen vielen alle sessies na 2 tot 3 ronden stil en moesten we binnenkomen. Deze dag ging volledig verloren helaas. Dag 4 konden we dan wel starten met alles te optimaliseren en dat lukte prima, de snelheid was prima, tijden goed en tijdens de laatste sessie die ik alleen op de baan reed voor mijzelf een wedstrijd simulatie heb kunnen rijden, wat mooi was dat ik alle ronden vlak binnen een seconde achter elkaar kon rijden waarbij ik zelf de ronden 5,6 en 7 exact dezelfde tijd tot op de 1000ste seconde gelijk heb gereden (dat zal mij nooit meer lukken denk ik J). De schouder speelde tijdens de 4e dag wel weer op maar was goed te behappen. Al met al zijn de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen in Spanje prima verlopen en kunnen we stellen dat we meer als klaar zijn voor het nieuwe seizoen, ik kijk er erg naar uit om met het nagenoeg nieuwe team aan de slag te gaan wij zijn er helemaal klaar voor laat het seizoen maar starten!!! Morgen staan de eerste vrije trainingen op het programma, alles is zoals gewoonlijk te volgen via Facebook en Instagram, en na het wedstrijdweekend zal er zoals gebruikelijk een verslag van het wedstrijdweekend volgen.

Bij deze wil ik de sponsoren hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van het uitoefenen van deze geweldige sport, zonder jullie is dit niet mogelijk, DANK!!!